(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Tuesday, December 18, 2012

peninggalan Rasulullah S.A.W

With the name of Allah, the most Beneficent, the Most Merciful

 Photo

Pada suatu hari,beberapa ketika selepas kewafatan Rasulullah S.A.W, Abu Hurairah telah berjalan ke pasar. Dia melihat ramai orang sedang sibuk berjual beli. Maka dihampirinya mereka lantas berkata

" apakah yang kalian lakukan disini? Mengapa kalian tidak kemasjid? Di masjid sedang sibuk orang mengambil harta peninggalan nabi"

mendengar itu,maka bergegaslah mereka ke masjid. Sesampai disana, mereka hairan dan marah kerana tiada harta seperti yang diharapkan melainkan orang2 yang sedang belajar dan mengaji.

"Wahai Abu Hurairah. kami tidak pernah mengenali anda sebagai orang yang penipu. Maka pembohongan apa yang sedang kau lakukan ini?"

Dengan tegas Abu Hurairah berkata " Apakah kalian tidak mengetahui bahawa alim dan ulama' itu adalah warisan nabi? adakah kalian melihat nabi seorang yang mengumpul harta? Sesungguhnya, semasa peninggalan nabi, baginda tidak meninggalkan dirham atau dinar pon, melainkan ilmu yang diwarisi para ulama'.

"Sesungguhnya para ulama' itu adalah pewaris para Nabi. Dan sesungguhnya para Nabi tidaklah mewariskan dinar mahupun dirham, tetapi mereka hanya mewariskan ilmu. Maka barangsiapa yang mengambilnya (ilmu tersebut) bererti dia telah mengambil bahagian ilmu yang banyak".

(Riwayat Abu Daud dan At-Tarmizi)


Nota ringkas: Carilah ilmu walau dimana anda berada ^^ . Pesanan untuk diri saya juga ..
p/s: Nantikan ringkasan kuliah Syeikh Muhammad Al-Sabouni.. InsyaAllah

No comments: