(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Thursday, January 30, 2014

Cari..cari.. carilah... Yang Halal ^^

With the name of Allah, the most Beneficent, the Most Merciful

Hampir 2 bulan berada di bumi Melaka. Menyelusuri kehidupan bersama teman-teman baru. Keputusan yang tidak saya sesali. Mengenali dunia dari kacamata berbeza. Dunia halal yang luas bidangnya, maka perlu saya mempersiapkan diri untuk menimba sebanyak mungkin ilmu yang dicurahkan.
 
Selain dunia halal makanan ynag memang menjadi isu sensitive umat Islam Malaysia, saya turut didedahkan dengan halal haram dalam produk farmaseutikal dan perbankan. Menelusuri segala ceruk sector perbankan membuatkan otak terasa berat dengan hakikat ekonomi sebenar kita pada hari ini. Namun, jujur, saya sangat tabik guru-guru yang mencurahkan ilmu, dan berkongsi pengalaman jatuh bagun mereka dalam menunaikan tanggungjawab mereka terhadap umat Islam, di Malaysia khususnya.Moga Allah merahmati dan meredhai usaha-usaha mereka.
 
Memandangkan ini adalah post pertama saya berkaitan dunia halal, disini saya sertakan sedikit  laman sesawang yang boleh dirujuk dalam menyelesaikan persoalan halal haram.
 
 
*untuk mengetahui sama ada sesuatu produk atau syarikat itu mngeluarkan barangan halal atau tidak. Bagi produk yang halal, carian akan menunjukkan nama produk atau syarikat tersebut
 
contoh produk yang mendapat halal JAKIM

contoh produk yang TIDAK mendapat halal JAKIM
 
Selain itu, beberapa laman sesawang yang juga boleh dirujuk adalah
 
 
 
 
Bagi produk kosmetik, antara laman sesawang yang boleh dirujuk
 
 
* setiap produk farmaseutikal seharusnya berdaftar dengan KKM bagi menjamin produk itu tidak mengandungi bahan yang membahayakan .
 
* antara syarat produk farmaseutikal dapat didaftarkan dibawah kkm adalah tidak mengandungi bahan yang membahayakan, penggunaan dadah yang dibenarkan dalam kuantiti yang ditetapkan, dan nisbah bahan asas dan bahan aktif yang diperlukan.
 
* bagaimanapun, laman web ini tidak tertakluk kepada halal atau haramnya produk farmaseutikal tersebut.
 
Bagi menyemak sama ada produk farmaseutikal itu halal atau tidak, boleh rujuk link 1.
 
Dalam menjalani hidup di era yang serba mencabar ini, tidak boleh tidak, telitilah dalam memilih sesuatu.
 
Hidup ini ada banyak persimpangan. maka dalam membuat keputusan, ber Istikharahlah .peace ^^ tetiba..
 
sekian saja...
 
 
 
 
~ Mencari yang Halal itu Fardhu ~
 

Sunday, January 12, 2014

Berselawat lah anda

With the name of Allah, the most Beneficent, the Most Merciful


dibawah kubah hijau ini, bersemadinya jasad yang mulia..




Salam Rabiul Awal..

Post pertama bagi tahun ini..

bersempena bulan mulia

Bulan kelahiran Rasulullah tercinta

Ayuh perbanyakkan selawat..

Moga kita dapat bersama-samanya di syurga nanti..

Amin amin.. moga Allah perkenankan..

Sollu Ala Nabiy!!

Sunday, September 22, 2013

Panggilan itu....

With the name of Allah, the most Beneficent, the Most Merciful


Bila angin rindu menyapa,
kaki ini bisa melangkah menggamit rindu itu,
cuba melerai rindu yang memeluk jiwa,
Tapi, ada kalanya, airmata jatuh jua,
kerana roda waktu tidak mampu kembali bersama. - szi


Sungguh, saya sedang mengenang kembali, 
sejarah, nostalgia, dan aturan Illahi,
Merempuh hidup yang penuh misteri,
kadang membuat diri mengeluh sendiri,
Tangis tiada mampu diempangi,
hati sakit, hancur berderai,
ibarat kaca dilempar kasar ke lantai.

Tak, dugaan hidup saya tidak berat,
cuma iman saja yang rapuh.

Tapi Allah tu baik,
Saat saya amat perlukannya,
Dia jemput terus ke rumahNya,
dan terus menziarah KekasihNya,

Allah, terima kasih atas jemputan itu,
Jemputan yang hadir saat ku hilang punca hidup,
hilang pedoman, hilang arah tujuan,
menggagau mencari, tanpa tahu apa yang perlu dicari..


Moga kau terima ibadahku disana dan disini,
dimana saja...
Moga  aku dapat kembali lagi....
Labbaikallahumalabaik  labbaikala syarikalakalabaik......

 
“Travel helps reset your current path for a bit,

reminds you that life is bigger than what you've been seeing everyday,

and makes your problems small compared to it.  - kawan matluthfi




Sunday, August 25, 2013

Budak Kampung

With the name of Allah, the most Beneficent, the Most Merciful


Mata lepas memandang ke hadapan, namun jiwa terbang melayang jauh ke dalam telaga zaman.  Tika itu, setiap detik adalah permainan baginya. Mungkin jika diceritakan pada generasi kanak-kanak zaman ini, mereka mungkin pitam mendengar zaman tanpa ipad mahupun laptop ditangan. Namun saat berharga itulah yang mengajar dia menjadi manusia yang menghargai. Ya menghargai segala yang wujud di sekeliling, menghargai tiap peluh yang menitik, malah menghargai masa lalu itu, yang tak mungkin akan berulang.

Nafas dihela kuat. Bukan lelah yang dihadapinya tika ini.  Tetapi ia terhasil akibat hambatan rindu pada kenangan lalu. Dia bukan dari keluarga berada. Dia lahir dalam sebuah keluarga besar, yang hanya sekadar cukup segala. Tidak berlebih, dan tidak terkurang hingga perlu meminta-minta. Namun mereka bahagia.

Pada ketika umurnya mencecah 2 tahun 2 bulan, adiknya mula hadir, mengambil kedudukan sebagai anak bongsu dalam keluarga. Seluruh keluarga berasa gembira, namun dia menyimpan sedikit kesedihan, takut perhatian terhadapnya akan hilang. Namun dia silap, dia masih adik perempuan bongsu yang sama, yang diapit dua anak lelaki, abang dan adiknya. Perhatian terhadapnya hampir tidak berkurang, terutamanya dari abang dan ayahnya.

Jarak umur yang dekat antara mereka menjadikan zaman kanak-kanak mereka sezaman.  Tidak termasuk adik, dan dua kakak yang paling tua, dia akan bermain bersama ahli keluarganya. Memanjat pokok rambutan bersama, belajar melastik bersama, bermain bola bersama. Segala-galanya dilakukan bersama, Cuma kadangkala sahaja anak jiran sebelah akan sertai sekali.

Tiba musim rambutan, mereka akan berlumba memanjat dahan yang paling tinggi yang termampu di panjat masing-masing. Siapa di kedudukan paling tinggi akan menang. Tentu sekali abang akan menang. Setelah mendapat tempat masing-masing, tangan akan mula mencapai setiap buah rambutan. Makan sambil bercerita di atas pokok. Setelah isi dimakan, kulit dan biji rambutan akan menjadi peluru di lempar ke arah satu sama lain. Siapa terkena akan membalas semula, namun mereka tidak bergaduh. Hanya ketawa akan mengiringi hingga perut penat menerima, dan mulut letih mengunyah.

Emak tidak susah hati melepaskan mereka bermain, kerana dia tahu, anak-anaknya itu tidak akan pergi jauh. Kepercayaan yang membuatkan mereka berpeluang mencipta sejarah sendiri. Tidak dijerkahnya mereka memanjat pokok, konon takut jatuh, tidak dimarahinya mereka yang berjemur, konon takut hitam, tidak dilarangnya mereka mengutip bahan-bahan buangan atau kayu-kayu yang digunakan membina sesuatu mengikut akal mereka, tanpa risau kotor dan bahaya. Namun itu tak bermaksud emak mereka berlepas tangan dengan mereka. Kelonggaran itu diberi kerana memahami, itulah cara anak-anaknya bermain.
Pohon rambutan itu, masih disitu. Cuma yang hilang, anak-anak yang menggila memanjatnya satu masa dahulu. pasti, pohon itu juga terasa sunyi. sama seperti, insan-insan itu yang kita pergi membawa langkah sendiri...
 
bersambung....
 
 

Friday, August 23, 2013

Langkah seorang hamba

With the name of Allah, the most Beneficent, the Most Merciful



Perjalanan setiap insan,
Unik penceritaannya,
Walau kelihatan sama,
Pasti ada liku bedanya.

Awal usia,
Kaki ini melangkah laju,
Mara hingga timbul bangga,
Sentiasa berada di hadapan manusia.

Zaman berganti,
Kaki mula melangkah  lemah,
Tersadung akibat mental yang kalah,
Lantas tertinggal jauh  di belakang sana,
Makin parah lelah jiwa yang melanda.

Jiwa sering merintih,
Hati jenuh melara,
Tangis kering tak berpunca,
Malu berhadapan dengan manusia,
Yang tak semua punya jernihnya jiwa.

Kadang timbul seruan di jiwa,
Semua yang kau kejar,
Untuk siapa?
Hakikat itu hati akui,
Jiwa enggan kalah menjudi,
Meninggalkan diri serba tak bererti,
Nasib Dia Maha mengasihani,
Walau sumpah dan janji sering dimungkiri.

Duhai diri,
Kembalilah pada insani,
Teruskan berjalan , menabur bakti,
Walau kadang dipandang sepi,
Insan yang mengaku sahabati.

Wahai pemilik segala pada diri ini,
Kau mengerti sirat di hati,
Izinkan kami terus mengemudi,
Menuju redha Mu,
Kami mengimpi.


 
~bumi Jerantut,  23/8/13 10.21pm~




Wednesday, January 16, 2013

E.D.U.C.A.T.I.O.N part II

With the name of Allah, the most Beneficent, the Most Merciful


 Soalan SPM: Discuss the picture above. Your description should be less than 80 words.

heh.. p amek kertas, jawab la sendiri.. ok back to story, disebalik gambar gajah, ikan yang comel ni, apa yang kita nampak? ha, nampak tak tulisan tu? ketidakadilan penggunaan perkataan adil pada sesuatu yang tidak menunjukkan keadilan. ada paham? hew~~

Secara kasarnya, gambar ni reflect sistem pendidikan kita. seringkali kita dihukum sama rata pada sesuatu situasi.  Setiap manusia mempunyai perbezaan personaliti, kemampuan, dan juga kepakaran, maka adakah wajar kita dihukum mengikut satu skala yang sama sedangkan kita berbeza?

Di sekolah, di universiti, kepakaran kita hanya didasarkan kepada gred, pointer dan jumlah A yang kita dapat. senang cerita, 10 A budak cerdik, 2A budak lembab..?  Seriusly.. part lain tak tengok dah.. Persepsi begini menyebabkan orang yang tidak suka mengumpul A akan berasa tertekan dan mula memikirkan dirinya kurang cerdik. Bukan nak kata, ni alasan terbaik malas studi, tapi memang tulah hakikat kita hari ni.

Yang kedua. Dulu masa mengajar, cikgu akan cakap, ada soalan? Yup , they want us to ask. Untuk apa? supaya kita belajar. belajar menggunakan otak untuk berfikirkan masalah. haa paham tak? Jangan ingat nak tanya soalan tak payah pikir  woo..

Sebagai contoh, masa kita kecik2, cikgu yang mengajar tu garang. makakita nak terkencing, percaya tak, kita dok pikir ayat terbaik dan tersopan yang boleh tok mintak kebenaran cikgu nak p toilet. Tol tak? Tak paham? takpa2 imagine sendiri..

Maka bertanya tu memang lumrah daam belajar. sedangkan dalam Islam sendiri mengajar bahawa kita perlu bertanya kepada yang lebih ahli (tahu).

“فسألو اهل الذكر ان كنتم لاتعلمون” – (Al-Anbiya, 21:7)
Yg bermaksud, “Bertanyalah kpd yg mengetahui (ahli dlm sesuatu bidang) jika kamu tidak mengetahui!”

Maka, aktiviti bertanya ini tidak sewajarnya disekat. Selain menghasilkan pemikir, ia akan melahirkan penjana dan pencetus banyak perkara-perkara baru. Pendidikan yang baik akan menghasilkan perkara baru, bukan memperbanyakkan pengikut benda yang lampau tanpa sebarang inovasi.

bersambung.......

p/s: Bakal ke negeri jelapang padi, setelah 7 tahun tidak menjejakkan kaki. Doakan perjalanan saya dipermudahkan ^^


E.D.U.C.A.T.I.O.N part 1

With the name of Allah, the most Beneficent, the Most Merciful

E.D.U.C.A.T.I.O.N

It just happen, im watching back '3 idiots'.



::Ranchos ::
the main character, I adore him very much.

Going to college to having fun in learning, never chase on grades and degree..
helping his friends, whom being punish by their own scare and frighten.

Students study engineering, he applied it. Open the eyes of other people bout this rude, unfair world.

Try to change the system.. to produce more inventors not 'on papers engineer'.

~ study to be accomplished, not affluent ~

:: Farhan ::

There are lots of people, just like Farhan.  Give up his own will for the sake of their family.
 Mostly, end up frustated themself or become bad workers.

Luckily, this man was awaken by Rancho..

Instead of being slave of engineer, with courage he turn his life into succesful photographer which free his mind and soul.

~ Make your passion your profession ~

:: Raju ::

Victim of the system. Chase toward success, at the same time afraid of tomorrow.
Too much thinking, till he unable to keep himself 'alive' to move forward.

I think, lots of people got the same case like Raju.. being excellent since childhood, then got hard time in college, just because of fear...

~dont quite, just celebrate the ride~

:: Virus ::

symbol of this rude unfair world. looking for grades, achievement, never look for others will.  he is the most type of people we will face in our life.They will ignore what so ever u good at, unless it is what he love to.

That is what system we are in. we are push to be like them. what ever been given, just take  it, dont question it.

Our education today is just about discussing grades, jobs, not the educaton itself.

whic planet u are now? how is their educational sysem?


~ All izz well ~




follow excellence, success will chase u