(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Wednesday, January 16, 2013

E.D.U.C.A.T.I.O.N part II

With the name of Allah, the most Beneficent, the Most Merciful


 Soalan SPM: Discuss the picture above. Your description should be less than 80 words.

heh.. p amek kertas, jawab la sendiri.. ok back to story, disebalik gambar gajah, ikan yang comel ni, apa yang kita nampak? ha, nampak tak tulisan tu? ketidakadilan penggunaan perkataan adil pada sesuatu yang tidak menunjukkan keadilan. ada paham? hew~~

Secara kasarnya, gambar ni reflect sistem pendidikan kita. seringkali kita dihukum sama rata pada sesuatu situasi.  Setiap manusia mempunyai perbezaan personaliti, kemampuan, dan juga kepakaran, maka adakah wajar kita dihukum mengikut satu skala yang sama sedangkan kita berbeza?

Di sekolah, di universiti, kepakaran kita hanya didasarkan kepada gred, pointer dan jumlah A yang kita dapat. senang cerita, 10 A budak cerdik, 2A budak lembab..?  Seriusly.. part lain tak tengok dah.. Persepsi begini menyebabkan orang yang tidak suka mengumpul A akan berasa tertekan dan mula memikirkan dirinya kurang cerdik. Bukan nak kata, ni alasan terbaik malas studi, tapi memang tulah hakikat kita hari ni.

Yang kedua. Dulu masa mengajar, cikgu akan cakap, ada soalan? Yup , they want us to ask. Untuk apa? supaya kita belajar. belajar menggunakan otak untuk berfikirkan masalah. haa paham tak? Jangan ingat nak tanya soalan tak payah pikir  woo..

Sebagai contoh, masa kita kecik2, cikgu yang mengajar tu garang. makakita nak terkencing, percaya tak, kita dok pikir ayat terbaik dan tersopan yang boleh tok mintak kebenaran cikgu nak p toilet. Tol tak? Tak paham? takpa2 imagine sendiri..

Maka bertanya tu memang lumrah daam belajar. sedangkan dalam Islam sendiri mengajar bahawa kita perlu bertanya kepada yang lebih ahli (tahu).

“فسألو اهل الذكر ان كنتم لاتعلمون” – (Al-Anbiya, 21:7)
Yg bermaksud, “Bertanyalah kpd yg mengetahui (ahli dlm sesuatu bidang) jika kamu tidak mengetahui!”

Maka, aktiviti bertanya ini tidak sewajarnya disekat. Selain menghasilkan pemikir, ia akan melahirkan penjana dan pencetus banyak perkara-perkara baru. Pendidikan yang baik akan menghasilkan perkara baru, bukan memperbanyakkan pengikut benda yang lampau tanpa sebarang inovasi.

bersambung.......

p/s: Bakal ke negeri jelapang padi, setelah 7 tahun tidak menjejakkan kaki. Doakan perjalanan saya dipermudahkan ^^


No comments: