(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Saturday, April 17, 2010

meh nak cite bende klaka~





Salam..Saya ada cerita kelakar based on perjalanan idup saya hari ni... Usai exam, saya bersama k.hajar n kembar keluar dan sebelum kembali ke UKM, kami singgah di sebuah restoran.. Duduk dihadapan saya ketika itu adalah 2 kelompok pelajar sekolah yang saya pasti, terlepas dari acara sukan yang sedang berlangsung di Kompleks Sukan Bangi.. Salah seorang daripada mereka dengan bangga menghisap rokok. Then kawan beliau di meja sebelah pon menegur, "wei, mende isap2 rokok nie?" "ala lek laaa..Nah laa ko cube..baru laa macho".. Dialog yang berlangsung tol2 dihadapan ku.. Macho??klaka kan???

Dengan spontan keluar dari mulutku, "macho? tang mana laa machonye??" .. Tak tau laa bebudak tu dengar ke tak.. Budak yang diofer td,trus amek, mule2 cam teragak2,tapi dia try gak.. n start dari dia pegang rokok 2, smpai laa dia pulangkan balik, saya tenung dia.. Dan dia sedar, dan buat2 tunduk... Then terus tenung kawan dia yg tadi perasan macho isap rokok tuh.. Time tu terfikir, nak je amek gamba dorang bagi kat cikgu skolah dorang... Yang klaka nye.. budak2 tu pakai baju ,blakang dia ad tulis, "membina sahsiah cemerlang..".. Adusss klakanye laaa...huhu

Dan tambah lagi satu klakar, restoran tu tulis sebesar2 alam, "Dilarang menjual rokok kepada yang berumur bawah 18 tahun".. Klakar x??

Then sampai kat kolej.. Tak pasal2 dapat tengok wayang free..huhu.. Ada belangkas sedang melingkas,.. Aduss musim2 exam nie, ramai betol yg kurang kasih sayang.. tu yang pagi2 bute pon on tu... huhu.. Duduk tempat terbuka, kire ok laa tu yeke?huhu.. Masalahnya...perempuan tu elok bertudung, tapi mungkin cuaca panas, dia boley angkat tudung dan nampaklah rambutnya yang cantik diikat... err mgkin angin tiup kot tudung dia tu.. tapi... Boley plak lelaki tu p pegang2 rambut dia.. Ya Allah.. suami dia ke lelaki tu??? Kot ye pon suami, perlu ke bkak tudung tu kat tmpat orang ramai?? Klakarnya.. Apa nilai tudung tu sebenarnya??? Hiasan?? Pakai bila cantik,buang bila buruk? @ hobi? pakai bila nak je?? Klaka kan... padan muka tudung tu..huhu

Kami terhenti.. then dorang perasan, baru cam cover2..klaka kan..nampak kitorang baru pura2 tak wat pape..Padahal,dari tad Allah tengok apa yang dorang wat.. N apa yang klakanye lagi, budak tu kawan kami... n duduk berdekatan dengan kami... kelakar kan????

Dan yang paling kelakar dalam dua2 tu, saya tak mampu buat apa2 tok hentikan @ at least menegur dorang.. Saya cakap dalam hati, saya membenci dalam hati jea... Dan mencegah dengan hati tu, selemah2 iman kan..klaka kan, betapa lemahnya iman saya..Dan kite sume... masih duduk layan fb, masih dok melaha berdekah2, masih dok dengan selesa sedangkan dorang ngah menunggu tok menarik kita sekali bila dipersoalkan kat akhirat nanti...klakar kan?? Dan tanpa kita sedar, kita da lame sangat jadi kartun2 tok syaitan... Klakar2...........................

P/s: Astagfirullah al-azim.....Ya Allah ampuni salah silap kami, ampuni setiap kelalaian dan keculasan kami dalam menjalankan tanggungjawab kami... Kau limpahi kami dengan rahmatMu dan tunjuki kami ke jalan yang lurus.........

No comments: