(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Saturday, December 18, 2010

Bed tiMe sToRy

Di sebuah rumah, di hujung kampung, tinggallah Ahmad dan bapanya yang lumpuh. So,nak tanak, Ahmad kena la kerje sorang2 tok mnampung hidop mereka. Suatu hari, Ahmad masuk hutan.. tiba-tiba dia ternampak kancil emas. Kejar punya kejar,last2 kancil tu pon kne tangkap.. Ahmad balik rumah dengan hati girang + gumbira sambil nyanyi lagu 'balik kampung'. Sampai kat rumah, dia cakap " Alangkah beruntungnya kita.Kancil emas ni tentu mahal harganya". Jawab ayahnya " mana kau tahu kau beruntung? kita x tahu apa kesudahannya.."



Kisah penemuan kancil emas tu tersebar meluas sampai ke kota. Suatu hari, sedang Ahmad tidur, ia terdengar bunyi mencurigakan dari tempat dia menempatkan kancil tersebut. Dia pon keluar untuk melihat,dan alangkah terkejutnya dia melihat ada orang yang nak curi kancil tu. Sebab bengang,dia pon nak g belasah orang tu. Tapi malangnya, dia x tahu yang pencuri tu bawak geng.maka,dia pon kene belasah seukup rasa,dan kancil tu selamat dilarikan..

Akibat penangan puak pencuri tu, Ahmad patah tangan dan sakit seluruh badan. Mengenangkan nasibnya dia cakap kat ayah dia " Apa punya malang nasibku.dahlah kancil kena bawak lari, diri sendiri nyaris hilang nyawa." Then ayah dia cakap," Kita belum tahu benarkah ni nasib malang buatmu."..

Esoknya, tiba-tiba kampung kecoh dengan kedatangan wakil raja yang menitahkan agar semua lelaki perlu keluar,kerahan tenaga tok bina satu jambatan ntah hapahapa. disebabkan Ahmad mengalami kecederaan yang kronk,maka beliau terselamat daripada aktiviti kerahan tenaga tersebut. Sekian.

Moral of da story: kita selalu pertikai apa yang berlaku kat kita. Tapi kita taknak akui kelemahan yang kita tak mampu melihat kehadapan.Maka bersagka baiklah kepada yang empunya jalan cerita kehidupan kita nie..
" Aku adalah apa yang mereka sangkakan."


p/s: cerita diatas adalah rekaan semata-mata. Langsung takde kaitan dengan mana-mana kancil yang tinggal dalam hutan mahupun di zoo, apatah lagi si perodua kancil.


~ Sometimes He didnt give what we want,but He Always give what we need ~

No comments: