(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Tuesday, March 2, 2010

fikir-fikir



Beberapa hari kebelakangan ini, saya sering diuji dengan pilihan. Walaupun pada realitinya, kita setiap saat diuji dengan pilihan, namun situasi dikala ini agak menekan jiwa saya. Bila kita dihadapkan antara kemahuan dan keperluan,mudah untuk kita membuat keputusan. Namun bila yang dihadapkan kedua-duanya berupa amanah, saya mula bingung. Bimbang kecundang dalam membuat keputusan yang sepatutnya.

Jika dahulu, membuat keputusan adalah satu pekerjaan yang amat tidak saya sukai. Saya lebih rela orang lain yang tunjukkan saya jalan, daripada saya membuat keputusan sendiri. Memikirkan tentang dua pilihan, sering mengundang kegelisahan kepada saya. Namun, seiring dengan usia, saya mula menyedari, betapa saya telah menyerahkan hidup saya kepada orang lain. Dan apa yang saya lakukan selama ini, tidak ubah seperti robot yang telah disetkan pejalanan hidupnya.

Namun, harus saya akui, membuat keputusan memang mudah, tetapi membuat keputusan yang tepat memerlukan muhasabah dan pandangan yang jauh kehadapan. Mungkin ada yang akan katakan betapa saya terlalu membesarkan perkara yang kecil. Bagi saya, tiada perkara yang kecil dalam hidup ini.Segala perkara kecil, jika tidak ditangani dengan betul, tetap akan menyebabkan parah yang lebih besar. Sebagai contoh, tidur. Simple. Namun, andai kta kurang tidur, oleh jadi kesannya, kita akan agak terawang-awangan ketika didalam kuliah. Bila dah terawang-awangan, pasti payah tok kita fokus. Dan akhirnya.........anda faham2 sendiri ^_^...

Tidak kira apa jua perkara, perlu kita teliti secara terperinci agar tak menyesal di kemudian hari. Walau hebat manapun kita dalam berfikir, jangan lupa untuk berdoa kepada Allah agar mendorongkan hati kita dalam membuat keputusan yang terbaik kerana hanya Allah yang mengetahui segala yang terbaik untuk kita...

Ya Allah,kau dorongkanlah hati kami dalam setiap apa yang kami lakukan..Tunjukkan lah kami jalan yang membawa kami dekat denganmu dan permudahkanlah segala urusan kami. Sesungguhnya hanya padamu letaknya segala kebaikan.....


p/s: moga keputusan yang kuambil, yang terbaik untuk semua..
post yg x sngaje ku tulis ngeeeeeeeee

No comments: