(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Tuesday, March 9, 2010

A = Z , samakah??

Dalam sebuah negeri, tinggal seorang penembak tepat aka sharp shooter.. Semua yang dia tembak akan kena tepat pada sasaran. Semua penduduk kampung amat teruja dan berbangga dengan kebolehan beliau..

Pada suatu hari, satu pertunjukan akan diadakan di kampung tersebut. Ramai orang yang mengerumuni sharp shooter tadi. Letak epal, epal hancur, letak botol, botol pun hancur.. Senang cerita, letak la apa pun, semua akan kena tepat pada target tersebut.. Setelah beberapa kali membuat demo, si penembak tadi pun berkata " Percayakah kalian semua dengan kebolehan saya?" ramai-ramai menjawab "ya, kami percaya".. Kemudia si penembak tadi pun berkata," percayakah kalian, bahawa saya tidak akan tersasar dari menembak target saya?" sekali lagi mereka menjawab " ya kami percaya".. Kemudia si penembak meneruskan kata-katanya.. " Jika kalian semua percaya, maka saya ingin memanggil seorang dari kalian, untuk saya letakkan target diatas kepalanya, demi membuktikan kepercayaan kalian tadi.Jadi saya meminta agar salah seorang, sila maju kehadapan." Senyap.............

"Sila lah kehadapan.. Tadi kan kalian mengatakan bahawa kalian mempercayai saya? Jadi saya mohon kerjasama, buktikan kepercayaan kalian tadi".. Dan akhirnya, keluar lah seorang daripada mereka, setelah ditolak2 dan dipaksa penonton yang laen....

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Sengaja saya hentikan cerita ini tak berpenghujung.. Apa yang ingin saya sampaikan hanyalah mengenai dua perkataan yang macam serupa tapi langsung tak sama.. YAKIN dan PERCAYA.. Antara sedar dan tidak, ramai yang menyangkan yakin adalah percaya, sedangkan hakikatnya, taraf yakin adalah lebih tinggi daripada percaya.

Berbalik kepada kisah tadi, kita dapat melihat berapa ramai yang PERCAYA dengan kebolehan si penembak, namun, hampir tiada yang YAKIN dengan apa yang mereka percayakan..

Ingin saya kaitkan dengan fenomena kita pada hari ini.. Ramai yang mengaku Islam cara hidup yang lengkap..Namun berapa ramai yang benar2 yakin cara hidup Islam ni mampu melengkapi segala kelompangan hidup kita pada hari ini? Mengaku Islam lah yang paling adil dan paling saksama dalam membuat sesuatu hukuman atau denda, tapi masih pertikaikan keberkesanan sistem hudud yang dah lama wujud dalam Islam..

Paling senang, berapa ramai yang mengaku Islam agama paling sempurna, namun, x yakin Islam mampu menyempurnakan kehidupan didunia dan akhirat??? nauzubillah...

example laen, banyak..namun saya tinggalkan untuk anda berfikir..opss silap, untuk kita sama-sama berfikir.. sebarang teguran, amatlah digalakkan..

p/s: title mgkin x de kne mngena ngan post ni.. so jangan tensen yea ^_^


~ stay in unity and Islam will win~

No comments: