(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Thursday, March 4, 2010

saya sayang mereka




Bismillahirrahmanirrahim...

Akhir-akhir ni post saya amat tak keruan..atau dalam bahasa yang lagi mudah, mengarut je banyak.. Terlalu banyak yang ingin saya kongsikan, namun,keterbatasan waktu serta kata-kata yang tiba-tiba membeku menyebabkan blog ni semakin suram..

Semalam saya dihidangkan dengan kepentingan usrah.Bila menyebut usrah, secara automatik, fikiran saya melayang teringatkan kedua insan yang amat saya cintai.. Abah dan emak..

Sebenarnya post ni dah lama saya fikirkan,namun keterbatasan menghalang.. Segalanya bermula ahad lepas... bila tiba-tiba saya menerima panggilan abah.. Sekadar bertanya khabar dan perkembangan saya disini.. simple,ringkas, namun, setelah sesi berbual tamat, saya dihambat kepiluan dan rasa bersalah..

Seorang abah dengan 9 orang anak,mampu untuk bertanya khabar anak-anaknya, tapi saya, hanya ada seorang abah, tetapi gagal untuk melakukan hal yang sama. Siapa saya? Sibuk sangat ke? sedang abah yang kerja siang malam untuk anak-anak, ada je masa nak kol, tapi saya??

Sedang saya dihambat kepiluan, tiba-tiba saya tringatkan kata-kata semasa menonton forum perdana kat TV1 ketika cuti selepas matrik tahun lepas..

" Hati-hatilah , jangan sampai kita terlabel anak derhaka. Perkara yang selalu terjadi zaman sekarang, mak ayah yang kol anak2..Tapi anak2 macam tak peduli,seolah2 terlalu sibuk. Saat tu, berhati-hatilah kamu. Sepatutnya, kalau ibu bapa yang kol kita, jangan angkat, tapi kol mereka balik.. Kata kat mereka, mak ,ayah, maaf,sepatutnya saya yang kol mak dan ayah..dan jelaskan kedudukan kita..jangan sampai mereka terasa hati dengan kita" -err maaf,saya takot ada yang salah faham, apa yang cuba disampaikan adalah, sepatutnya si anak yang ingat dan kol ibubapa, bukan ibubapa yang kol anak. Takut ibubapa terasa hati dengan kita, takut kita tergolong dalam golongan yang derhaka....

Jangan kita lupa, betapa besar kedudukan mereka, dan betapa besar peranan mereka terhadap kita. Ada satu kisah, zaman Rasulullah, time 2 nak berperang, ada sorang sahabat nak ikut perang sekali,tapi kat rumah dia ada mak dia yang sakit, dan Rasulullah cakap kat sahabat ni, "pulanglah, dan jagalah ibumu.. ".. Kalau kita ikut logik, baik pergi je perang , tapi nape Rasulullah suh sahabat tadi balik dan jaga ibu nya? Sebab syurga dibawah tapak kaki ibu..

Post ni bukan nak blame sape2..cuma peringatan buat diriku dan sahabat2.. Janganlah kita berjalan dibumi Allah ini seolah-olah ahli syurga, jika pada hakikatnya, neraka adalah hadiah buat kita.NAuzubillah...


" Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa.Jika salah seorang diantara keduanya @kedua-duanya sampai beusia lanjut dalam pemeliharaaanmu, maka sekali-kali janganlah engkau mengatakan kepada keduanya perkataan 'ah' dan janganlah engkau membentak keduanya, dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik. Dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah "Wahai Tuhanku, sayangilah keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku pada waktu kecil"
-Al-Isra' 23-24




~ Saya sayang mak abah dan family saya~

2 comments:

sarah said...

serius...kadang2 kite sndri yg jarang tepon mak ayah..padahal siang mlm depa dok teringat kat kte,sbg anak kte spatunttnya lebih carring kat mak ayah...hmmm,rindu plak mak ayah kat sabah...

Aizuddin said...

hurm...

nice post..(^_^)..

mmg aku pun tergolong dlm golongan yg xcall parent jgk..huhu...