(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Thursday, November 12, 2009

Eh,kenapa pulak x boleh??

Tiba-tiba malam ni terdetik hati nak tulis pasal ni..Pasal ape? nanti, sabar dulu..nak taw, bace sampai abes.hehe...

Bestnye kalau ada buayafren/gelifren camtu..romantik abes...

wah,hebat,kalaulah aku boleh pakai camtu,mesti lagi gempak..x da la panas camni..

Ala rilexs la,kita pegang tangan jea..bukan berzina pon...

Atau lagi advance,

ish,kenapala aku kena blaja Al-Quran nie..bukan aku nak jadi ustaz pon...baik aku blaja BI..snang aku cari keje..

ala semayang tu nanti2 laa..nak study ni..kang fail plak,mula laa mak ayah aku marah...

emm..pernah tak kita terdengar @ kita sendiri ucapkan? Nauzubillah....

Kadangkala,mungkin terdetik dihati kita, kenapa banyak sangat larangan dalam Islam ni?
Buat ni x boleh,buat tu x boleh..abes,ape yang boleh? bosan laa jumud betol... mungkin itu yg dikatakan??






Islam itu tinggi,dan tiada yang lebih tinggi daripadanya.... Segala peraturan yang Allah dah tetapkan adalah untuk kebaikan kita jugak.. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.. Sebagai contoh,kenapa Allah tak benarkan minum arak? Sebab arak tu ibu kepada kejahatan..ingat tak crite pasal seorang abid yang diperdaya syaitan yang menyamar lelaki warak tu? tak ingat?ok x pe, meh nak cite sket..

Ada sorang hamba Allah ni, dia sangat menjaga ibadahnya..Satu hari, kat masjid @ surau,syaitan yang dah lama dok perati kat dia ni, menyamar jadi sorang yang warak laa..tak berenti2 semayang, sujud punye laa lama..asyik nangis2 tme doa..Hamba Allah ni pun jadi macam takjub sekejap dengan syaitan yg mnyamar tadi.."camne dia hebat sangat ni,x boleh jd ni.." dia pon tanya laa,"macamana tuan hamba boleh kusyuk n kuat ibadah camni?".. n syaitan tu jawab" aku dulu ahli maksiat.semua jenis maksiat aku pernah buat.dan sekarang aku menyesal"..Hamba Allah tadi pon tanya,"macammana ana nak jadi cam syeikh?"agaknya camtu laa dia tnye.."kau tak kan rasa kemanisan ibadah selagi kau tak buat maksiat".."Tapi ana takut nak buat maksiat.". "kalau macam tu, kau x kan rasa apa yg aku rasa sekarang..takpe,kau buat sikit past kau btaubat laa..hebat syaitan ni perangkap.."skang aku bagi 3 pilihan,kau nak bunuh orang ke, nak berzina @ kau nak minum arak?" lama Hamba Allah ni pikir.. bunuh,ish berat tu..zina? ish x boleh..tu pun berat.. "emm ok lah, ana x sanggup buat yang 2 tu, ana cuma boleh minum arak je sikit.." gembiralah syaitan tu... tapi apa jadi pastu??? hamba Allah tadi minum laa arak, pastu ada sorang wanita datang rumah dia, sebab apa ya, kalau x cilap nak mintak hamba Allah td doakan dia..dia kan abid.. tapi bila dia nmpak je wanita tu, dia terus rogol wanita tu, dan bila dia tersedar, dia bunuh wanita tu utk tutup rahsia.. nampak? sebab arak, manusia hilang kemanusiaan....

Ala..tapi, kan dalam Al-Quran pun sebut  "La iqraha fiddin...".. tiada paksaan dalam beragama.. jadi jangan la paksa-paksa..biar la apa kami nak buat pon.. erk?

selalu sangat ayat ni disalahtafsirkan... yang dimaksudkan dengan ayat tu, tiada paksaan dalam memilih agama, @ lebih tepat, kita tak boleh paksa non muslim utk masuk Islam... bukan tiada paksaan utk orang islam mengikut peraturan yang dah termaktub dalam Al-Quran.. tak paham? ok nak bagi analogi sket...

kita nak balik kampung..ada banyak cara kita nak balik kan.. boleh naik bas, teksi, feri, kereta, lori, flight..naek motor pon boleh... kita pn pilih teksi.. dapat pulak teksi meter... tengah dalam perjalanan tu,tiba- tiba kita cakap kat pakcik tu, "pakcik , saya x nak lah bayar..mahal sangat..sapa suruh pakcik mintak banyak2"... Agak2,apa respon pakcik 2? campak kat luar, pastu gilis..hehe.. kita dah pilih, teksi tu, jadi nak taknak, kita kena laa bayar harga ikut teksi tu, tak kan kita nak ikut harga tambang bas kot....

Paham tak dengan analogi tu? kalau x paham, bace dengan ati, bukan dengan nafsu..hehe ayat cover..sori laa  masalah sket dalam menyampai ni..kena banyak praktis lagi ni..huhu..

sekian la dulu buat masa ni.. nanti pening datang lagi, saya post lagi yea..Moga ada manfaatnya..^_^

3 comments:

iera_thahirah said...

xnk kne gilis!!!!!!
hehehe
Ya ALLAH jadikanlah hari ini lbih baik dr smlm & esk lbh baik dri hari ini.....amin..

cleo (クレオ) said...

assalamualykum...

org tanak kena gilis gak...huhuhu...

alhamdulillah, bgs cr penyampaian ni...santai tp tetap bjaya mperingati..bagus2...

Teruskan usaha ya.. ^_~

~SZI~ said...

thahirah: tu laa paal..tp Allah tu Maha Penyayang, Maha Penyabar, kita wat dosa, tp Allah tetap x turunkn bala kt kita, bg masa kita btaubat,bg kita ujian, supaya kita ingat balik dosa2 kita, dan kembali smula kpdnya...

Cleo: tq sudi baca, sy ni bnyk kekurangan, cuma sampaikan apa yg tmampu..doakan sy..^_^