(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Thursday, November 5, 2009

:: Surat Chenta ::

salam sahabat semua..apa kabar iman kita hari ni? jawab dalam atie sendiri je la yea..

Saat ni, hati saya bergetar hebat, nak menyiapkan post nie.. knape yea? sebab, saya nak tulis pasal surat cinta...boley x ek? x kisah la boley ke x, saya tetap nak tulis jugak..mcm jiwang jer entry kali ni kn?hehehe..neway, xpe, yg penting bahagia..

soalan pertama.. anda pernah dapat surat cinta? yang tak pernah, dok diam je la k..^_^  eh, ape ek perasaan anda apabila menerima surat cinta dr org yg teristimewa??(email,sms pun surat kan; surat elektronik) ^_^


"uih, best siot!!"

"bahagia duh hati aku.."

"mesti la masyuk giler!!"

"bukan senang oo nak dapat..hidup aku makin ceria!!hehe.."

huhuhu..mungkin itu diantara jawapan2 yg mungkin kite akan dengar apabila soalan di atas diajukan kepada sesiapa yg pernah menerima atau mengalaminya.. ada x terselit jawapan anda dalam semua jawapan tadi? xde? ok, bisik kat saya jawapan anda sekarang..n_n

soalan kedua bagi yang jawab pernah kat soalan 1: agaknya, kat mane la anda simpan surat cinta tu yea?


"wah, aku simpan dalam fail khas..siap hias2 dgn bunge lagi.."

"aku simpan dalam laci stadi aku..nak tiupkan semangat time stadi!!"

"aku simpan je dalam inbox email aku..xkan nye aku delete.."


huh..jawapannya pasti special..maklumlah, org special yg kasi..

 ok, soalan seterusnya..kerap tak anda membaca surat cinta yg anda terima itu??
"kerap dong!!"

"kalau teringat akan dia, pasti suratnya aku baca.."

"tiap-tiap hari aku baca, sehari x baca, macam xde semangat aku nak hidup.."


wah wah wah..bukan main lagi..hehehe..

baik...sahabat-sahabat yg disayangi...


jika anda memiliki sebuah kereta bmw, siapakah yg paling menyayangi atau menyintai kereta itu??ayah anda?ibu anda?adik anda?atau diri anda sendiri selaku pemiliknya?ermmm..rasenye org yg normal pasti akan mengatakan bahawa si pemilik-lah yg paling mencintai sesuatu yg dimilikinya...jadi, siapakah yg paling mencintai anda selaku seorang manusia di atas muka bumi?? pastilah pemilik manusia iaitu Allah s.w.t...kan?? adakah anda sedar bahawa Allah s.w.t. menurunkan Al-Quran utk manusia sebagai surat cintaNya kepada kita??
yg mana satu lebih agung, lebih hebat?? surat cinta dr cewek,pacar,awek,balak atau surat cinta dr Maha Agung?????




sahabat-sahabatku...

sayangnya Allah kepada kite selaku hambaNye..Allah berikan kita surat cintaNye sebagai petunjuk..sumber kebahagiaan..panduan..ke arah kejayaan dunia dan akhirat..ke arah menggapai dan menikmati syurgaNya yg tak terhingga hebatnya, yg tak terbayang di mate dan kepale...namun, selama ini, kebanyakan drpd kita lebih mengutamakan surat cinta dr manusia dan sering mengabaikan surat cinta dr Allah..benar kan?? Jangan disedih jika x pernah mendapat surat cinta dari insan tersayang, sebab, kita sepatut nya bersyukur sebab dijauhkan dari tipu daya nafsu kita... Bersyukurlah kerana Allah dengan penuh kasih sayang nya menurunkan surat cinta kepada kita , siap dijamin kekal sampai kiamat lagi tu..anda x berbangga?

seringkali kita merasa berat hati utk manatapnya..inikan pula membaca dan menghayatinya..lihat di rumah2 kita, banyak Al-Quran yg berhabuk, terbiar kerana sudah lama tidak disentuh..mungkin ada yg mengatakan bahawa terlalu banyak Al-Quran di rumah, tetapi mengapa anda tidak mmbersihkannya drpd habuk??mengapa??? bukankah ia boleh di wakafkan kpd org2 miskin atau masjid2??

sahabatku,

sudah berapa lama kita mengabaikan surat cinta Allah?? sudah berapa lama kita tidak mmbacanya dgn sepenuh hati??bayangkan, jika nyawa kita ditarik ketika selama ini kita mengabaikan surat cinta Allah dan mengutamakan surat cinta manusia, ketika kita lebih suka mmbaca komik,majalah hiburan berbanding surat cinta Allah??Apa salah Allah kepadamu??Allah menurunkan Al-Quran supaya kamu hidup bahagia tetapi mengapa kamu mengabaikannya??

jika anda mengatakan bahawa jiwa anda tersentuh apabila mmbaca surat cinta dari org tersayang, sudah berapa lama jiwa anda tidak bergetar tatkala mendengar nama Allah dan ayat-ayatNya??? sudah berapa lama???Allahuakbar!!! lemahnya iman kita..
"sesungguhnya org2 yg beriman itu adalah mereka apabila disebut nama Allah bergetarlah hati mereka dan apabila dibacakan ayat-ayatNya kepada mereka, bertambahlah iman mereka dan kepada Tuhan-lah mereka bertawakkal."


~surah al-Anfal,2~


sahabat-sahabatku semua..

marilah kita bersama2 meminta ampun drpd Allah kerana kita sering mengabaikan surat cintaNya..kerana kita kerapkali lalai.."ya Allah, ampunilah dosa2 kami..kerana kami lebih mengutamakan surat cinta manusia daripada surat cintaMu..ya Allah, ya Fattah, bukakanlah pintu hati kami..berikanlah cahayaMu..terangilah jiwa kami dgn nur-Mu..begitu byk jalan ke arah syurgaMu yang Kamu tuliskan di dalam surat cintaMu tetapi kami sering melupainya dan menganggapnya tidak penting bagi kehidupan kami..ya Fattah, bukakanlah mata hati kami!!ya Tuhan yg Maha Pengampun, ampunilah dosa2 kami..!!"

saya menyeru diri saya dan sahabat2 untuk bersama-sama mmperbaiki diri..dari semasa ke semasa..sedikit demi sedikit..jangan terus membiarkan diri kita dibelenggu kesilapan lalu. Moga surat cinta Allah itu dapat menjadi hujah untuk kita diakhirat kelak..Amin..

2 comments:

hoho said...

salam...
anti da bnyk improve.
sgt bnyk!
tahniah..
perhebtkan lg penulisan anda.
x semua org punyai klbhn dlm mnulis, lalu jgn sia-siakan bakat anda.
jdkan kklbhn ini, sbg ruangan utk kita meneruskan perjuangan Rasulullah..
Gud lark!

~SZI~ said...

insyaAllah..doakan ana ^_^