(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Friday, October 15, 2010

What u need is only YOURSELF

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Jika semalam saya baru mengkhabarkan berita gembira menemukan semangat baru, tiba di hari ini,saya terduduk lesu. Pandangan saya berputar,seolah-olah berada didalam tin kosong yang digoncang-goncang. Memikirkan tanggungjawab yang masih tak terlaksana, bertambah-tambah pinarnya akal dan hati. Ingin berkongsi, takut digelar mengejar simpati, Ingin didiamkan,hampir tertelan seluruh jiwa insani. Semakin cuba untuk berlari, semakin sesak memakan diri. Akhirnya satu pilihan menjadi solusi, berani berdepan realiti. Namun selalunya,solusi akan diuji dengan mujahadah yang tinggi...

Tamat kelas pada hari ini,saya benar-benar kehilangan diri. Semangat yang pergi, lelah yang tiba-tiba menyesakkan diri, akal seolah-olah gagal berfungsi, benar-benar menguji diri. Tanpa senyuman, tanpa sapaan, kehadiran saya mula menimbulkan persoalan dihati. Maaf kerana diri ini menimbulkan kecurigaan dihati. Biarkan saja, kerana ia hanyalah proses untuk ku mengenali diri.

Pulang kebilik, tiba-tiba mesej dari junior saya terima. Tersenyum membaca, harapan melihat saya senyum semula. Kemudian diri mula tertanya-tanya, mengapa perlu diri merasa terlampau tidak bermaya? Sedang diri masih dikurnia insan yang sudi berkongsi derita. Namun, bukan itu persoalannya.Persoalan sebenar, mengapa perlu berharap untuk difahami,sedang diri sendiri belum memahami?

Seek to understand before being understood. Ringkas,dan sering kali digunakan,kononnya cuba untuk memahami kondisi ornag lain. Namun berbalik kepada diri sndiri, mengapa kita mengharapkan untuk difahami, sebelum kita sendiri memahami diri kita? Setiap kali kesedihan atau kecewa,kita sering berharap ada insan untuk kita berkongsi cerita. Ya ada masanya memang mudah kita temui insan tersebut, tetapi sejauh mana jarak atau masa yang mampu diperuntukkan untuk kita? Dan sejauh mana tegarnya kita menahan seseorang seberapa lama yang kita mahu demi menyampaikan 'sastera hati dan perasaan' itu?

Kembali kepada realiti. Kita punya teman,kita punya sahabat,dan kita punya musuh (mungkin). Yang sanggup berkongsi airmata darah digelar sahabat, yang ramai dan berada dimana-mana digelar kawan @ teman. Lalu, dirimu sendiri diletakkan diposisi mana? Mengapa kita sering terlupa,insan paling dekat dengan kita,yang selalu dengan kita, berkongsi segala-galanya dengan kita adalah DIRI KITA SENDIRI !! Cuaca diri kita mampu diubah diri kita sendiri. Pemikiran kita hanya mampu diubah diri kita sendiri. Cara kita melihat sesuatu juga ditentukan diri kita sendiri. Jadi jangan meminggirkan dirimu  sebelum membuat sesuatu kerana DIRIMU adalah yang akan sentiasa merasai kesan diatas segala yang dilakukan. 

Akhir kalam, andai tiada yang tinggal untukmu didunia ini,bersyukurlah kerana kau masih punya dirimu..




~ You are what you think ~

2 comments:

sarah said...

rilex laah zue..jgn layan sgt org2 yg merimaskan dan jgn layan sgt perasaan tuuh..settlekan one by one,settlekn masalah org dgn org,settlekn masalah assigment dgn assigment..ikut kpd kaeadaan utk setlekn masalah k..hadapi hidup dengan senyuman,sbb smlm akk dengar ummah talk,smile its most importnt to be a positive person..chill sis (^ _______ ^)

~SZI~ said...

hehe...
u'r rite sis..
thanks a lot ^_^