(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Sunday, October 18, 2009

~apa la nak jadi ~

Baru skarang ad mood nak mngarut... idea datang ble hati jadi plik ngan manusia arini... smalam, baca mastika, isu kali nie, sal anak haram, bayi kne buang , n yg swaktu dengannye.. bukak plak paper arini.. sorg lagi bayi kne buang kat masjid telipot, kota bahru kelantan.. ni bkan kes yang luar biasa.. dia dah jadi tlampau biasa dalam Malaysia nie... emm..apa nak jadi dengan dunia arini???

 teringat kenangan semasa berkunjung ke rumah anak yatim baru2 nie.. sedang ana leka melihat kerenah mereka, tiba2 ana tertarik utk mendekati seorg bayi... ana merapatinya dan berbual dgan sorg ptugas disitu.. "comel baby nie..anak ptugas dsini ke?" ana btanya, memandangkan ptugas2 disitu sdg sibuk dgn tugasan masing2.." bukan..anak ni, kami ambil dari hospital..lpas lahir, mak ayah dia tinggalkan dia kat hospital.dah 4 bulan dah umur dia.".. apa prasaan antum jika berada di tempat ana masa 2? apa lah dosa bayi 2, ditinggalkan seorg diri..tapi bayi ni masih dikira bnasib baik..

sebelum ni, kita dah banyak kali dgar crita, mayat bayi dimakan anjing, bayi dibuang dalam longkang, bayi dilemaskan dalam baldi, dan macam2 lagi... ana sendiri pun dah x sanggup nak dgr smua crite 2.. tapi ni lah realiti yang melanda masyarakat kita sekarang.. ana rasa, walau pun negara cipta berjuta kjayaan pon, tapi jika masalah sosial begini masih mlanda masyarakat kita, segalanya x bermakna apa2...mentaliti masyarakat macam ni sebenarnya ZERO... ana x nak tuding jari dkat mana2 pihak, cuma ana tau, masalah ni agak sukar diubah jika x semua orang cuba utk brubah dan sedia diubah..



 


                                         

   



apa perasaan antum bila tengok gambar2 nie???

jom kite renungkan..di Palestin, saudara, x kira kecil besar, tua muda,kanak2, wanita, semua dibunuh oleh Israel laknatullah.. jika difikirkan..mengapa wanita dan kanak2 yang x berdaya ini, turut menjadi mangsa kekejaman mereka??? pernahkah kita terfikir tentang nya???? sudah tentu ada agendanya.. ibu2 dibunuh agar mereka x lagi boleh melahirkan mujahid yang x takut mati kerana pertahankan agama Allah.. kanak2 dan bayi dibunuh, agar dewasa kelak mereka x kan bangkit utk melawan Israel...mengapa? kerana Israel tau, saudara-saudara kita disana bertempur untuk mati..ya syahid yang mereka kejarkan.. anak2 dari kecil diasuh untuk berperang..jadi, tak hairanlah jika mereka menjadi salah 2 senjata yang amat ditakuti Yahudi..




apa bezanya gambar ni dan gambar2 kat atas tadi?? bezanya, gambar ni kanak2 dibunuh Israel, tapi, kanak2 di Malaysia, dibunuh ibubapa mereka sendiri......




               



namun apa yang jadi di negara kita yang kononnya aman damai ni??? ya, kita damai dengan tiada peperangan berbentuk fizikal, namun, rohani dan mentaliti kita, x pernah merdeka dari dijajah.. ditabur bom jangka masa, yang merosakkan rohani dan akidah kita.... kita x pernah merdeka! itu yang sebenarnya... kerana cintakan dunia, kita langsung lupa kepada akhirat, kita lupa tugas kita dilahirkan diatas muka bumi ini..kejayaan barat diagung-agungkan, hinggakan, maruah dan agama ,kita sendiri yang cemarinya...

semalam, ana ke plaza Low Yat.. tbe2 ana rasa asing...seolah ana berada disebuah planet yang ana sendiri x tau..mungkin ana boleh dianggap alien bila berada di tengah2 mereka.melayu, india, cina,orang tempatan, orang asing, semua sama..sampaikan ana x boleh nak kelaskan manusia2 tue.. masing2, dengan rambut landak, baju sarung nangka, berkepit...emm yang pliknye, 2 sume budak2 skolah lagi..kalau tgk rupa, mmg belasan lagi... ape dah jadi? salah sape kita jadi cmni? pgaulan yg x de batasan.."eleh,rilex la..,skang kn dunia tanpa batasan..baru r moden"..moden?? emm sdey2...

rasa nak cepuk je mulut orang yang cakap camtu ...moden? maju? merdeka? Malaysia x pernah maju dalam mentaliti....malah...kita skarang, jahil dari jahilliyah zaman nabi dlu..kalu masa jahiliah dlu, dorg tanam anak perempuan je, masyarakat kita??laki ke, perempuan ke, sume kne..dah 2, bukan tanam..campak dalam sungai, buang kat tempat sampah, bagi makan anjing...emm pe bezanya kita dengan jahilliyah dlu????
dah x taw camne nak cakap..Cuma..tolonglah sedar...kita makin hari, makin jauh. dari landasan sebenar.. makin tersasar dari tujuan asal.. ayuh,kembalilah ke fitrah kita yang sebenar... fikirkan matlamat kita utk mnjadi khalifah di bumi Allah ini..bukan kita sebagai perosak kepada agama kita sendiri...

 sahabat2..andai antum semua jumpa mereka yg ad pnyakit sebegini, ana mohon, jangan dibenci mereka, tapi bimbinglah mereka,kembali kepangkal jalan..kadang2ad yang serik, tapi bila mengenangkan pandangan masyarakat yang amat menghinakan mereka, mereka kembali semula ke jalan noda... moga Allah meniupkan roh keinsafan kepada kita semua....

~wallahualam~





2 comments:

muslimah said...

skg da mcm2 sgt berita ttg pembuangan bayi nh. sedih tgk...
ape salah baby2 tu??
terukkk..kdg2 fikir ape nk jd ngan orang zmn skg. huhu..
tp..kita, kitalah perlu bertindak utk merubah semua tu. tegakkan Islam di bumi. insyaAllah semua mslh boleh diatasi ^_^ takbir!!!

musafir cinta said...

betol 2.. mgkin sbab manusia dah ilang rasa kmanusiaannye.. tanda2 akhir zaman.. binatang pon taw syg anak..manusia plak yg dah jd tlebey2 kbinatangannye...ops..agak kasar kot.. pape pn..stuu ngan akak.. kita yg perlu mengubahnya.. Bersatu Berubah.. hehe