(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Monday, November 16, 2009

kembali ku dari mengembara...

Alhamdulillah , jam 3.50 petang semalam,(15 November 2009) ,saya dan sahabat2 selamat tiba di UKM.. mai dari mana nie? Untuk penetahuan, kami telah mengikuti Kembara Ibnu Sina @ KIBSI yang telah dianjurkan oleh Persatuan Mahasiswa Fakulti Sains dan Teknologi, PMFST yang bertempat di Kem PLKN Paya Indah Wetland, Dengkil Selangor. hehe skema sudah..

Saya cuma nak berkongsi pengalaman sy disana selama 3 hari 2 malam disana.. pertama, saya cuma nak cakap, sgt2 rugi sapa yg x join tanpa alasan yg konkrit.. sebab sgala yang saya perolehi, saya percaya, xkan saya dapat dalam dewan kuliah.komfem x kan dpt!..x caya tanya la mereka2 yang pergi.. salah satu pengisian pasal akhlak.. nampak cam simple, rupe2nye, ianya sgt2 kompleks.. selama ni, bila kita cakap sal akhlak, apa yg tlintas difikiran kita? tolong orang, bagi nasihat, sedekah..senang cakap, buat baik laa.. btol x? kalo x btol, nmpknye, sy je laa yg x cukup ilmu... tp ari tu, sy mle disedarkan bahawa akhlak terbentuk dari aqidah yang mantap yang kemudiannya di buktikan melalui ibadah, kemudian barulah akhlak itu betol2 akhlak.. sesuatu yang memang terjadi secara semulajadi (mana ada benda yg jd smulajadi! ) ..err maksudnya yang kita buat tanpa perlu kita pikir dilu sebelum buat..  rasenye penjelasan lanjut pasal tui boleh la dbaca dari blog exco disiplin yang garang lagi ganas ini .. ^_^.. 

Serius cakap, kat sana, saya rasa amat2 segan dgn kelemahan diri..banyak sangat benda yang sy x taw, sdgkan sy rasa sy dah taw.. paham x ni? cam biasa ada slot LDK, dan En Ariff Misrol dan kak Liyana dengan malangnya terpaksa menjadi fasi sy..hehe..  banyak yang diutarakan dan dikongsikan dalam slot ni.. sangat best.. Kayak? haa yang ni pon best.. 1st time dberi pluang bkayak.. kelakar pon ad..x taw cmne nak mnruskan jalan.tp dr xtaw2 pon, bnyk round jugak kami buat.. eksiden? hehe 2 perkara biasa bila kita baru blaja membawak kn..dkat 5 -6 kali gak langgar kayak org len.hehe kami budak baru blajar...

n yang paling mnusuk kalbu bg sy, mse  kembara ibnu sina tu sndiri.. jam 3 kami dkejutkan,. nape plak ni? upenya ad kembara..dpagi buta, mata ditutup jalan dlm grup.. masa tu, tenang..kenapa? bunyi cengkerik, bunyi udara yang membelasah diri..bunyi burung (plik gak,nape burung tu bgn awal sgt..)




“Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia itu adalah (Tuhan yang) Maha Terkawal, lagi Maha Pengampun”
[Al-Israa' 17: 44]

Rupa-rupanya, semua yang kita dengar itu tadi adalah tasbih memuji Allah. Harmoni, seragam, menenangkan… akal kita tidak memahaminya, selera kita tidak terkesan olehnya, tetapi roh kita memahaminya. Roh setiap kita, tanpa mengira bangsa, selera muzik, malah agamaYa… seluruh alam bertasbih. sedar x slame ni?

macam2 yg kami kne buat.. cuma apa yg nk dkongsi, kat 1 checkpoint 2, sy diculik.. dan dbawa lari, muhasabah diri.oleh naqibah sendiri kak izzah!! apa yang telah saya lakukan untuk agama slama 19 tahun sy idop... kita bwk islam @ sy pnyebab fitnah dlm islam?? sgt tsentuh, bila soalan tu yg mlanda diri sy... huhu..
pastu, sy dibawak kembali kat grup saya.. dan bau sy taw, sy diculik dan mreka dipakse utk bagi brg amanah utk dganti dgn saya... tp brg amanah akan dganti.. dari yang ni, saya sndiri larang mereka bg..tp ada makhluk Allah ckp kat saya, "zubaidah, awak jgn cmni, kami mmg nak dorg ambil awk.." cam taw je sape yg ckp tu..ad yg nak ngaku x? ^_^.. tp lastly, dorg pon pergi mningglakan diri.. aduss..sdih sbb byak nyamuk gigit.. hehe..lame sy dok kt ctu x wat pape..sy amek pluag muhasabah diri, n pikir, situasi td, slh ke x tndakan dorg?.. tgh 2 pk, hamba Allah td dtg n tnye.. "knape x bg dorg amik?" n jawapan sy yg sy pk agak x cerdik, sy x paham situasi...nmpk sgt sy ske btindak ikot prasaan "ni sbb kamu anggp kami fasi, bkn pnjnayah sbnr.. cuba kalau zubaidah kne culik btol2? dgn israel la misalnya..kami boleh buat apa je kt zubaidah.. bunuh, belasah, rogol..sanggup ke kena tgkap?" meremang skejap mse tu.. n jwpn sy, "ikut stuasi"..n fasi td pergi.. sy x taw dia phm ke x jwpn sy tu..

bila sy pikir balik...btol apa yg dia ckp.. mgki sbb kami taw, dorg fasi, jd kami x ksah tok wat kptusan, kalau situasi sbnar, cukup kuat ke kita nak prtahankan akidah, dgn diri menjadi galang ganti? n 1 hal lg yg sy blaja aritu, 1 pkare tp bnyk mksd.. sy x slhkn ahli grup sy, sbb kalu sy jd dorg, mmg 2 yg sy akan buat.. ap yg sy pk sal 2, kita dberi amanah, kudian kita dtimpa ujian dmana perlu kita pk, serahkan amanah n dganti amanah lain @ bkorban.. apa yg fasi nk tkankan, kdgkala dlm bdakwah, kita kne kornbankn yg sikit tok manfaat yg bsar,sbg contoh, kita bwk 5000 brg tok palestin, tbe kt sne kita dsekat, n perlu korbankn 1/3 brg tu untuk truskn urusan kita bg brg2 td kat palesti, pilih smead nk bg yg sikit @ urusan kita tu lgsg mnjd mustahil..cmtu la lbey kurang.. tp tme 2 ap yg sy pk tme tu, knape nk serahkn amanah, sdgkn amanah asal yg dberi tu pon kita gagal laksanakn lg?? jd dlm hal ni, sy lgsg x slhkn sape2... cuma yg sy blaja, dlm pjuangan, apa yang pasti akan kita lalui adalah pengorbanan.. pengorbanan dan perjuangan ibarat suami isteri..saling melengkapi.. err btol x ni?...

banyak lg laa yg sy blaja..cukup stakat ni dlu.. yang pasti, sy sgt2 ucapkan Alhamdulillah , sbab Allah bg idea kat PMFST tok wat prog ni, dan Allah pilih saya tok bsama2 dlm prog ni.. n trima kasih kpd fasi2 yg bnyk bantu kami dlm beri kefahaman, ,En Ariff  n K.liyana slaku fasi grup sy,naqibah,K.Izzah yg 'menculik'  dan membawa sy muhasabah diri,dan hamba Allah yg bnyk bkomunikasi dgn sy mse sy dculik tok mnerangkan apa yg blaku n mnyedarkan sy hakikat pjuangan sebenar..rasanya anda taw sape anda..

sekian dulu.. wassalam...
SZI, 2.30 pm di foyer FKAB..

8 comments:

iera_thahirah said...

ptt la senyap je..........
g cmpg rupe nyer......
lpe plak.....
heehehe

~b0rN aS a SlaVe~ said...

hehe...
amek pluang mnambah ilmu n pngalaman..^_^

Nadwa said...

Bg sy yg pling rs btapa jahilnye dri adlh tatkala kita ddtngi 'rasul melayu' yg menympikan ajrnnye itu. Lantas kala itu, tiada sorng pun dr kita mmpu berhujah..kcuali mak cik hajar. Gagal! MAsa tu....Ya ALlah je yg tahu.jahilnye diri nie...

~b0rN aS a SlaVe~ said...

nadwa, anda btol..banyak hal yang kita nak tangkis, cuma kelemahan kita,tiada HUJAH..kita tiada hujah..lantas, kta seolah2 membenarkan sesuatu yang kita sndiri taw yang ia salah.. jadi, sama2 lah kita menambah ilmu, mencari hujah..

kak izzah said...

hehe.. x pe la, lpas ni fight k. kdg2 kte rs kte dh tau byk, tp hakikatnye lg byk bnda yg kte x tau.. =) slamat ber'OPKIM'..

Ansara Muadzam Shah 06/07 said...
This comment has been removed by a blog administrator.
~b0rN aS a SlaVe~ said...

ok, naqibah dah bsuare..n_n
baekk..doakan kami yea..
moga sgalanya bjalan lancar...

fasi itu.. said...

fasi tu baru nak sampai ni.hehe.bagus2..sampai ape yang ana nak sampaikan..terbaek!!!