(^_^)

Qunut Nazilah

Qunut Nazilah

Saturday, March 20, 2010

pesta buku =pesta ilmu



Bismillahirrahmanirrahim.......

Alhamdulillah, setelah seharian mengembara di PWTC, akhirnya kami selamat tiba.. Walaupun hampir 8 jam berada disana, kami masih belum puas.. Rancangan saat akhir kami untuk kesana, nampaknya tidak mengecewakan,walaupun pada mulanya kami terpisah oleh 2 train yang berlainan akibat, kelewatan pesawat k.izzah mendarat ngeee..(^_^)v.. Tiba disana bersama k.hajar, meneroka segenap sudut pameran buku tersebut..mantap seh.. Terpukau jap tengok buku2 yang tersusun dengan redho atas rak @ meja.. buku2 yang bjaya di borong

Setelah keletihan kami (sy n k.hajar) mengambil keputusan untuk duduk di depan pentas utama di sana. Tanapa kami sedari, keputusan kami itu adalah keputusan yang menguntungkan, kerana slot seterusnya, iaitu tika kami duduk melepaskan lelah, adalah slot insan yang tidak asing lagi dalam perbahasan perbandingan agama, Bro Shah Kirit !!!.. Teruja jap, walau kadangkala telinga diganggu announce2 yang x best, antaranya, "perhatian kepada sesiapa yang kehilangan anak bernama XXXXX sila datang kekaunter pendaftaran"..haha ape daa.. bahaya tol, ni laa payahnye kalo mak ayah truja sangat tengok buku, smpai lupe kat anak sendiri..



Opps back to da story.. Kali ni Bro Shah bercakap tentang "Allah Milik Siapa".. N of course da answer, Allah bukanlah milik sesiapa, tapi kita semua adalah milik Allah... ada 2 persoalan utama dalam isu ni :
1) Bolehkah non muslim menggunakan perkataan Allah?
2)Wajarkah 'God' in bible, diterjemahkan sebagai Allah ?

Persoalan sebenar tentang isu ini adalah soalan kedua, tetapi, keadaan menunjukkan kita lebih terfokus kepada soalan no satu..Apabila ditanya kepada pihak kristian , apa yang menyebabkan mereka b eria-ia mahu menggunakan kalimah Allah ini didalam bible versi bahasa melayu? jawapan :untuk memudahkan orang melayu kristian. Bila ditanya kembali,kenapa tok bible versi melayu je dan kenapa nak guna Allah, bukan tuhan??? jawapan mereka : itu hak kami...

Bercakap mengenai hak, pihak kristian mempersoalkan, mengapa disemenanjung, pengunaan kalimah Allah ini menjadi isu sedangkan , orang Arab yang bukan islam, sudah lama menggunakan kalimah Allah ini, sedangkan peribumi Sabah dan Sarawak bukan Islam telah pun menggunakan kalimah Allah ini.. Sahabat2, orang Arab, menggunakan kalimah Allah bersesuaian dengan sifat Allah.. mereka tak mengatakan berhala2 merekalah yang menurunkan hujan, tetapi Allahlah yang menurunkan hujan.. Mereka percaya dengan Allah, namun mereka tidak beriman dengan Allah..

"Dan sungguh,jika engkau tanyakan kepada mereka,"siapakah yang mencipta langit dan bumi? "nescaya mereka menjawab,"Allah".......
-Az-Zumar:38


Mengenai masyarakat pribumi Sabah Sarawak, untuk pengetahuan semua, asalnya mereka tidak menggunakan perkataan Allah ni, tetapi penggunaan kalimah Allah bermula pabila pihak mubaligh kristian membawa masuk kitab-kitab dari indonesia..

Ketika perbincangan Bro Shah Kirit melontarkan satu pertanyaan, mengapa tidak gunakan kalimah Allah didalam bible versi Inggeris? kesemua mereka terdiam.. Mengapa? Jom kita perhatikan..

Salah satu ayat didalam bible, Jesus ada mengatakan "my father is greater than i".. cuba kita tukarkan 'my father' sebagai Allah.. Bukankah maksudnya, "Allah is greater than i"?? @ dalam bahasa melayu, Allah lebih hebat dari saya(isa)..

Contoh kedua, dari Gospel Of Leuk chapter 12 verse 29 "Jesus pray night long to god".. Skang tukarkan god kepada Allah.. Bukankah maksudnya, Jesus (isa) solat malam yang panjang kepada Allah.. MAksudnya apa? Jesus (Isa) menyembah Allah!! Bila ditanyakan kepada pihak kristian, apakah benar kamu mempercayai Isa menyembah Allah, bahawa Allahlah yang paling berkuasa, semua terdiam, tetapi kepala menggeleng2...

Apabila ditanyakan ,apakah perintah paling penting didalam bible? jawapannya terdapat dalam Gospel Of Mark " God is one"@ isa mengatakan " adonied ihaid"..maksudnya? god is one.. untuk pengetahuan semua, NAbi Isa menggunakan bahasa Ibrani @ hebrew, bukan bahasa Arab..

Pihak kristian menafikan bahawa mereka ada 3 tuhan. tetapi mereka percaya pada 1 tuhan. bagi mereka, god father ,ruhul qudus , dan jesus bukanlah 3 tuhan, tetapi 1 tuhan. 3 dalam 1,3 in 1..

Sahabat-sahabat, ada baiknya jika mereka menggunakan kalimah Allah ini, tetapi!!, hanya kepada sesuatu yang benar-benar menepati segala sifat-sifat Allah. bukan, sewenag-wenangnya mengguinakan kalimah Allah bukan pada tempatnya.

"Dan sungguh,jika engkau (Muhammad) tanyakan kepada mereka, "siapakah yang menciptakan langit dan bumi?" Tentu mereka akan menjawab, Allah."katakanlah,segala puji bagi Allah,"tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui..
-Luqman:25


Dan ada baiknya bila timbul isu ini..Ia membuka mata ramai pihak tentang Islam dan Allah.. Dan perkara ini sebenarnya menyedarkan kita, betapa lemahnya aqidah umat Islam masa kini.. Andai aqidah umat Islam mantap2, semantap aqidah para sahabat, saya tak merasakan kita akan merasa terancam dengan polemik ini... Dan.. Persoalan yang paling besar saya kira, apa usaha kita dalam usaha mengukuhkan aqidah umat Islam hari ini??? saya tinggalkan ini sebagai persoalan dan peringatan untuk kita sama-sama muhasabah diri..Wallahualam..


~ stay in unity and Islam will win~

2 comments:

Yasmin1907 said...

ZUE,KT SANE AD X JUAL KITAB ARAB?ADE NMPK X??

~b0rN aS a SlaVe~ said...

ad jek...
blambak...